Tuesday, January 20, 2009

Fobia kah??

Sem nie aku amik subjek ’Abnormal Psychology’ oleh lecturer yang bernama Dr. Affendi.
Bile dah belajar tentang psychology ni, barulah aku tahu macam-macam jenis fobia.
Dan barulah aku tahu yang aku menghidapi fobia yang bernama ’ Ailurophobia’.

Apakah ia ’ Ailurophobia’??

Jawapan yang simple : Kucing @ cat

Ketakutan terhadap kucing. Aku termasuk dalam golongan tersebut. Aku akan mengelak berada berhampiran dengan kucing.
Sejak kecik lagi aku mengalaminya.
Puncanya?? Kucing anak sedara Tok aku yang bernama ’Apple’ telah mencederakan aku!! Mencederakan??hehe..Actually just ’cakar’ aku sikit je..
Sejak tue lah aku dikategorikan ’ Ailurophobia’..
Selain itu, terdapat banyak lagi ’ Specific Phobias’ yang ade..
Antaranya adalah -:

Hematophobia – fobia terhadap darah
Ephidophobia – fobia terhadap ular
Claustrophobia – fobia terhadap ruang yang tertutup
Acrophobia – fobia dengan ketinggian
Aerophobia – fobia dengan ‘flying’..etc flight
Death-related phobia – fobia yang berkaitan dengan kematian – jenazah, kubur
Chionophobia – fobia dengan salji
Erythrophobia – fobia dengan warna MERAH
Triskaidekaphobia – fobia dengan nombor 13

Terdapat treatment untuk mereka yang menghidapinya-:
- Systematic desensitization : ceritakan kebaikan benda yang ditakutinya
- Flooding : menghadapi fobia tersebut
- Imaging flooding : imaging menghadapinya

Habis je kuliah tadi, masing-masing buat pengakuan tentang fobia sendiri..
Aku tak mengaku pun. Kawan-kawan aku dah tahu..
Aku tak rase fobia aku ni akan membahayakan diri aku dan orang lain. So, aku tak nak dan takkan buat ’treatment’ tue.
Takut kucing adalah perkara biasa je..kot(^_^)

Oh ye, hari nie adalah hari istimewa Fatimah Nor a.k.a Nor..Gadis yang aku kenali ketika berada di kem PLKN.

’Selamat Menyambut Hari Lahir yang ke 23’
*semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan reZeki dan success duniakhirat..(ucapan yang sama setiap tahun..hehehe..)
*semoga cepat kawin...(^_^)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...